Jak ChatGPT (nie) radzi sobie z klasyfikacją

2023/09/11

🕵️‍♂️Czy sztuczna inteligencja jest wystarczająco inteligentna? Czy ChatGPT zastąpi agentów celnych np. w żmudnym (czasami) procesie klasyfikacji?
Postanowiliśmy to sprawdzić na przykładzie 3 nie budzących wątpliwości taryfikacyjnych produktach, pytając o ich kody CN:

✅Odzież używana
✅Spadochron
✅Znaczek pocztowy

W żadnym z powyższych przypadków ChatGPT nie podał odpowiedzi.
Ba! nie podjął się nawet wskazania działu czy sekcji w której użytkownik mógłby sam jej poszukać.
AI wykazała się za to dużą dozą powściągliwości w udzielaniu odpowiedzi, zadając wiele pytań doprecyzowujących, nie mających uzasadnienia w procesie klasyfikacji- jak np.
✅czy używana odzież jest przeznaczona dla kobiet, mężczyzn czy dzieci?
✅jaki rozmiar ma spadochron?
✅jaki nominał ma znaczek pocztowy?? 🤦‍♀️.

Konsekwentnie ChatGPT dla każdego z zapytań klasyfikacyjnych sugerował jedno:

“Znalezienie prawidłowego kodu TARIC jest ważne dla zgłoszeń celnych i zgodności z obowiązującymi przepisami, dlatego zaleca się skorzystanie z oficjalnych zasobów i w razie potrzeby, zasięgnięcie porad ekspertów w przypadku określonych produktów.”

👉Człowiek i jego zdrowy rozsądek, wiedza oraz doświadczenie, a także TARIC (póki co 😉) są nie do zastąpienia- w naszym zawodzie zdecydowanie 😎💪🤘
I właśnie dobitnie udowodniła nam sztuczna inteligencja 😉

PS. Z poradnika klasyfikatora:
🔘Odzież używana 6309 00 00 00
🔘Spadochron 8804 00 00 00
🔘Znaczki pocztowe 9704 00 00 00

Jak ChatGPT (nie) radzi sobie z klasyfikacją

Jak ChatGPT (nie) radzi sobie z klasyfikacją
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA